Jochen Rindt

Teljes név: Karl Jochen Rindt
Született: Mainz, Németország, 1942. április 18.
Meghalt: Monza, Olaszország, 1970. szeptember 5.
Nemzetisége: osztrák
Aktív évei: 1964-1970
Csapata(i): Brabham, Cooper, Lotus
Nagydíjak száma: 62
Világbajnoki címek: 1 (1970)
Győzelmek: 6
Dobogós helyezések: 13
Első rajtkockák: 10
Leggyorsabb körök: 3
Első nagydíj: 1964 Osztrák Nagydíj
Első győzelem: 1969 Amerikai Nagydíj
Legutolsó győzelem: 1970 Német Nagydíj
Legutolsó nagydíj: 1970 Olasz Nagydíj

Jochen Rindt (1942. április 18. – 1970. szeptember 5.) volt osztrák autóversenyző, a Formula–1 máig egyetlen posztumusz világbajnoka, aki az 1970-es olasz nagydíj időmérő edzésén halálos balesetet szenvedett.
Fiatalkora:
A Majna melletti Mainzban született 1942-ben. Szüleit korán elvesztette, tizenöthónapos volt amikor életüket vesztették Hamburg bombázásában. Fiatalkorát Grazban, nagyszüleinél töltötte. Árvasága ellenére sosem nélkülözött. Apja Klein & Rindt név alatt futó fűszermalmának ő volt az egyetlen örököse.
Forma-1:
Rindt a karrierje kezdetén még a Formula–2-ben versenyzett, első komoly sikere, hogy 1964-ben megnyerte a Crystal Palace-i versenyt egy Brabham-Forddal, ugyanebben az évben debütált a Formula–1-ben az osztrák nagydíjon. 1965-ben, mint mindenki más, felváltva a Forma-2-ben is versenyzett, és az eredményei jobbak voltak F2-es Brabhamjével mint a Cooperrel a Forma–1-ben. A Roy Winkelmann csapatban egy privát Brabhammel nyert Rei-ben. Elindult az 1000 mérföldes Nürburgringi futamon Jo Bonnierrel egy Porschéval, ahol 3.-ak lettek. Ezután megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt Masten Gregoryval egy Ferrarival. 1966-ban vb-bronzérmes lett Brabham és Surtees mögött, de 67-ben a Cooper meggyengült a többiekhez képest, és csak 6 pontot gyűjtött, míg a Winkelmann csapatnak 9 győzelmet aratott a F2-ben.

1968-ban a F1-es Brabham szerződése sem hozott számára nagy kitörést, mivel a Repco-motor a Ford-Cosworth debütálása miatt nem jutott sikerhez. '69-ben megérkezett Colin Chapman csapatába Graham Hill mellé, és ő volt az első nem brit versenyző a Lotusnál. Spanyolországban egyik légterelője hibája miatt bukott, eltörte állkapcsát, és agyrázkódás is érte. De az amerikai nagydíjon pole-ból indulva elérte első F1-es győzelmét, a futam után a csapat első számú versenyzője lett, mivel Graham Hill eltörte mindkét lábát. 1970-ben még a 3 éves 49-es típusú „Szivar Lotus”-szal Monacóban győzni tudott egy kis szerencsével, pedig már Brands Hatch-ben tesztelte a Lotus 72-t. Ezt egyelőre még nem merték bevetni, mert még az autónak futóműproblémái voltak. Aztán Spanyolországban bemutatkozott a forradalmian új 72-es modell, amelynek a hűtőcsatornái már kétoldalt voltak, és az orra le volt lapítva. Rindt mindjárt győzelemmel kezdett, és zsinórban 4 versenyt nyert vele.
Halála:
Rindt azon a bizonyos edzésen nem tudott a Ferrarik köridejéhez mérhető időt elérni, így a Lotusról eltávolíttatta az összes légterelő szárnyat. Az autó vezethetetlen volt, de a pálya sok egyenese miatt a csúcssebesség érvényesült és az eredmények javultak. Miközben a köridejéből készült lefaragni, a Parabolicában, szinte hajszálra ugyanott, ahol von Trips kicsúszott és meghalt 13 nézővel együtt, Rindt elvesztette az uralmat autója felett, majd a szalagkorlátnak csapódott. Az autó eleje leszakadt. Az ütközés erejének következtében a versenyző előrecsúszott, a kormánymű Rindt légcsövének ütközött. A mögötte haladó Denny Hulme szerint: „A jobb kanyarban a kocsija hirtelen balra tört ki, és egyenesen nekiment a szalagkorlátnak.“ Nagyon sok időbe telt, amíg sikerült kiszabadítaniuk a sérült versenyzőt az autóból, akinek az életét már nem lehetett megmenteni. Rindt súlyos medencecsont-sérülése miatt a kórházba szállítás közben halt meg. Jackie Stewart szerint ha időben jött volna az orvosi segítség, Rindt túlélte volna. A baleset igazi oka sohasem derült ki, egyesek szerint Rindt nem tudta vezetni a szárnyak nélküli Lotust, mások technikai hibára gyanakodnak. Halálának oka az volt, hogy az autója a palánk alatt átcsúszott, Rindt pedig ott maradt a szalagkorláton, mert ő már nem fért át. Ha az a korlát a földig ér, Rindt talán még ma is köztünk lenne. Rindt halálának okáról sokan sokfélét mondanak. Jochen Rindt sérülései a balesetben: légcső törése, koponyatörés, borda és tüdő súlyos sérülése, medence súlyos sérülése, végtagok többszörös csonttörése, bal lába pedig térd alatt leszakadt. Jochen Rindt a Parabolica kanyarban elvérzett...
Az nagydíj előtt Rindt magabiztosan vezette a pontversenyt, és már csak 4 futam volt hátra a szezonból. Jacky Ickx akkor lehetett volna bajnok, ha a hátralévő 3 futamot megnyeri, de csak kettőt tudott. A harmadikat a Rindtet helyettesítő Emerson Fittipaldi nyerte, élete első győzelmét aratva. Rindt korábban megígérte feleségének, hogy az idény végén, miután világbajnok lesz, abbahagyja a versenyzést, és kizárólag a sportruha-üzletre fog koncentrálni. Legjobb barátai közül Piers Courage és Bruce McLaren is meghaltak versenybalesetben. A halála után avatták világbajnokká, felesége, Nina és kislánya, Natascha vette át a világbajnoki kupát. Ezzel Jochen Rindt a sportág egyetlen posztumusz világbajnoka.
Teljes Forma-1 -es eredménysorozata:
(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)
Év |
Csapat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
Helyezés |
Pont |
1964 |
Rob Walker
Racing Team |
MON |
NED |
BEL |
FRA |
GBR |
GER |
AUT
Ki |
ITA |
USA |
MEX |
|
|
|
– |
0 |
1965 |
Cooper |
RSA
Ki |
MON
Nk |
BEL
11 |
FRA
Ki |
GBR
14 |
NED
Ki |
GER
4 |
ITA
8 |
USA
6 |
MEX
Ki |
|
|
|
13. |
4 |
1966 |
Cooper |
MON
Ki |
BEL
2 |
FRA
4 |
GBR
5 |
NED
Ki |
GER
3 |
ITA
4 |
USA
2 |
MEX
Ki |
|
|
|
|
3. |
22 (24) |
1967 |
Cooper |
RSA
Ki |
MON
Ki |
NED
Ki |
BEL
4 |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
GER
Ki |
CAN
Ki |
ITA
4 |
USA
Ki |
MEX |
|
|
13. |
6 |
1968 |
Brabham |
RSA
3 |
ESP
Ki |
MON
Ki |
BEL
Ki |
NED
Ki |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
GER
3 |
ITA
Ki |
CAN
Ki |
USA
Ki |
MEX
Ki |
|
12. |
8 |
1969 |
Lotus |
RSA
Ki |
ESP
Ki |
MON |
NED
Ki |
FRA
Ki |
GBR
4 |
GER
Ki |
ITA
2 |
CAN
3 |
USA
1 |
MEX
Ki |
|
|
4. |
22 |
1970 |
Lotus |
RSA
13 |
ESP
Ki |
MON
1 |
BEL
Ki |
NED
1 |
FRA
1 |
GBR
1 |
GER
1 |
AUT
Ki |
ITA
Ni |
CAN |
USA |
MEX |
1. |
45 |
|