Az FIA eddigi legnagyobb pénzbüntetései
2007. szeptember 14. péntek 13:58

A csütörtöki százmillió dolláros büntetés rekordösszegnek számít a Forma-1-ben, igaz a McLaren-Mercedes titkon örülhet, hogy "csak" ennyibe került számára a kémügy, hiszen valószínűleg Mika Häkkinen 1999-es sikere után ismét egyéni világbajnoki elsőséget ünnepelhetnek az év végén Wokingban.
A Nemzetközi Automobil-szövetség fegyelmezőeszközei között nem új keletű a pénzbüntetés. Számos alkalommal büntette már a szervezet az istállókat ily módon. Nézzük, hogy eddig pontosan kik, és miért kapták a legsúlyosabb pénzbüntetéseket.
5 millió dollár: Politikai botrány kerekedett abból, hogy 2006 augusztusában a Török Nagydíj leintése után nemzetközileg kizárólag a törökök által elismert Észak-Ciprusi Köztársaság miniszterelnöke Mehmet Ali Talat adta át a díjat a futam győztesének, Felipe Massának. Az FIA 2007 márciusában a fennmaradó mintegy 2,5 dollárt elengedte a török szövetségnek.
1 millió dollár: Bizonyára mindenki számára emlékezetes maradt a 2002-es Osztrák Nagydíj, ahol az A-1 ringen Rubens Barrichello a csapatfőnök, Jean Todt "Engedd el Michaelt a világbajnokság érdekében" futamközi felszólítására kénytelen kelletlen látványosan lelassult, hogy a mögötte szenvedő Michael Schumacher megelőzhesse őt. Ez az apró manőver egy millió dollárjába került a Ferrarinak.
1 millió dollár: A koreai autógyártó cég, a Hunday azért kapott ekkora büntetést, mert a 2004-es szezonban négy rali versenyhétvégén egyszerűen nem jelent meg.
1 millió dollár: Magyarország is kivette a részét a büntetésekből. 1998-ban szurkolói rendbontás miatt kellett a már fent említett összeget befizetni az FIA kasszájába.
500.000 dollár: A Benettont sújtotta ekkora méretű büntetéssel az FIA, miután 1994-ben az azóta hétszeres világbajnok Michael Schumacher nem vette figyelembe a fekete zászlót Silverstone-ban.
200.000 dollár: A Benettont és a Williamset is megbüntette a szövetség, miután az 1995-ös Brazil Nagydíjon nem megengedett üzemanyagot töltöttek autóikba.
100.000 dollár: A kilencvenes években nagyon sokszor büntetett az FIA. Ezúttal 1994-ben Imolában számítógépes adatok át nem adása miatt a Benetton és a McLaren ütötte meg a bokáját.
100.000 Dollár: A 2000-es Brazil Nagydíjon háromszor is meg kellett szakítani az edzést, mert az elvileg szabályosan rögzített reklámplakátok az aszfaltra hullottak. Mondani sem kell, a szervezők kapták a számlát.
100.000 dollár: A háromszoros világbajnok Ayrton Sennát kellett megrendszabályozni, miután 1990-ben veszélyes, mások testi épségét veszélyeztető versenyzést mutatott be Suzukában. Az eset után az azóta már tragikus körülmények között elhunyt versenyző a FISA-igazgatóját, Jean-Marie Balestret a világbajnokság manipulálásával vádolta meg. A csekket a McLaren fizette.
50.000 dollár: 2000-ben az Osztrák Nagydíjon Mika Häkkinent és csapatát, a McLaren-Mercedest az elektronikai dobozról hiányzó ellenőrző pecsét miatt rótták meg. Halmazati büntetésként tíz pontot elvettek a konstruktőri versenyben a csapattól.
50.000 dollár: 1997-ben a McLaren üzemanyagával volt probléma a Belga Nagydíjon.
50.000 dollár: 1994-ben a Ferrari a Portugál Nagydíjon tapasztalt vandalizmus miatt fáradt a FIA kasszájához.
|