Schumacherrel, Sennával és Lotusszal rajtol a Forma-1
Áron 2010.03.11. 17:22

Rég ígérkezett ilyen izgalmasnak a Forma-1-es szezon. Bahreinben hétvégén rajthoz áll Michael Schumacher, Ayrton Senna unokaöccse és feltámad a Lotus. Nem lehet majd a versenyek alatt tankolni, minimálisan változik az időmérő rendszere, és kevesebb gumit koptathatnak el a csapatok. Szezonelőzetes.
Még hogy holtszezon! A tavalyi idényzáró Abu-Dzabi Nagydíj óta eltelt bő négy hónapban annyi minden történt, hogy ha valaki nem követte az eseményeket, az aktuális helyzetet látva könnyen azt hihetné, több évet is kihagyott.
Schumacher, Senna, Lotus - mindhárom név összeforrt a Forma-1-gyel, és bár sokáig úgy tűnt, már mindegyik a történelem része marad, idén újra feltűnnek a sorozatban. A hétszeres világbajnok Michael Schumacher visszatér, Ayrton Senna unokaöccse, Bruno hosszú várakozás után végre bemutatkozhat, egy újonc istálló pedig Lotus néven próbál maradandót alkotni.
E három legnevesebb esemény mellett persze történt más is az elmúlt hónapokban. A pilóták körében olyan óriási volt a jövés-menés, hogy mindössze három csapat, a Red Bull Racing, a Force India és a Toro Rosso indul a tavaly év végihez képest változatlan összeállítással idén is.
 |
Button (balra) bevállalta a McLarent és Hamiltont |
A friss világbajnok, Jenson Button a McLarenhez igazolt, Fernando Alonso aláírta évek óta levegőben lógó ferraris szerződését, Kimi Räikkönen pedig már a ralipályákon teszi próbára tudását - és Citroënje karosszériájának strapabíróságát.
Nézzük a részleteket! Michael Schumacher visszatérése már tavaly, Felipe Massa sérülésénél felvetődött, a motorbalesetben lestrapált nyaka viszont akkor nem bírta volna a terhelést. Azóta meggyógyult, 41 évesen visszatér a Forma-1-be. Ezt korábban csak a Ferrari színeiben tudtuk volna elképzelni róla, ám Schumi vált, és barátja, Ross Brawn csapatánál, a télen Mercedes GP-vé alakuló istállónál ül újra F1-es autóba.
A Ferrarinál eleinte furcsán fogadták Schumacher "árulását", de Maranellóban sincs ok a szomorkodásra, hiszen sikerült megszerezniük Alonsót, aki szintén nagy klasszis, és talán kárpótolhatja majd az olasz drukkereket, a tifosikat.
 |
Évek óta pletykáltak róla, idén valóra vált: Alonso a Ferrarihoz igazolt |
Ross Brawnnak egyébként azért volt szüksége versenyzőre, mert a tavalyi sikercsapatból Rubens Barrichellót elengedte a Williamshez, Jenson Buttont pedig nem tudta megtartani, a címvédő inkább a McLaren ajánlatára bólintott rá.
A pilóták csapatok közti vándorlásában nagy szerepe volt az újonc csapatoknak is, de az sem elhanyagolható tény, hogy az év végén olyan gyártók szálltak ki a sorozatból, mint a Toyota és a BMW - igaz, utóbbi csapata nem szűnt meg teljesen, csak átalakult. Az újoncoknak versenyzőre, a lapátra tett pilótáknak állásra volt szükségük, így indult meg az egész holtszezont mozgásban tartó átigazolási láz. A három említett csapat, a Red Bull Racing, a Force India és a Toro Rosso versenyzői mellett csak a mclarenes Lewis Hamilton és a ferraris Felipe Massa maradt tavalyi csapatánál, a többi tizenhat pilóta munkaadót váltott vagy éppen most kap először lehetőséget az F1-ben.
Összesen öt olyan pilóta lesz a mezőnyben, aki Bahreinben életében először áll rajthoz Forma-1-es futamon (Nico Hülkenberg, Vitalij Petrov, Karun Chandhok, Bruno Senna és Lucas di Grassi), és ha hozzávesszük, hogy Kobajasi Kamui háta mögött mindössze két futam van és a Toro Rossó-s Jaime Alguersuari is első teljes évére készül, akkor elmondhatjuk, hogy a huszonnégy fős mezőny harmada kezdő.
A szezon előtt tehát nem árt áttekinteni, ki hová is került, hiszen a szurkolók a tavalyi emlékeket segítségül hívva bizony bajban lennének a mezőny azonosításával a hétvégén, a tévé előtt ülve. Íme tehát a 2010-es hivatalos nevezési lista:
Csapat |
# |
Pilóta |
# |
Pilóta |
McLaren-Mercedes |
1 |
Jenson Button |
2 |
Lewis Hamilton |
Mercedes GP |
3 |
Michael Schumacher |
4 |
Nico Rosberg |
Red Bull Racing |
5 |
Sebastian Vettel |
6 |
Mark Webber |
Ferrari |
7 |
Felipe Massa |
8 |
Fernando Alonso |
Williams |
9 |
Rubens Barrichello |
10 |
Nico Hülkenberg |
Renault |
11 |
Robert Kubica |
12 |
Vitalij Petrov |
Force India |
14 |
Adrian Sutil |
15 |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
16 |
Sébastien Buemi |
17 |
Jaime Alguersuari |
Lotus |
18 |
Jarno Trulli |
19 |
Heikki Kovalainen |
HRT F1 Team |
20 |
Karun Chandhok |
21 |
Bruno Senna |
BMW Sauber |
22 |
Pedro de la Rosa |
23 |
Kobajasi Kamui |
Virgin Racing |
24 |
Timo Glock |
25 |
Lucas di Grassi |
A Toyota kilépésével kilenccsapatosra zsugorodott a tavalyi mezőny. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) első körben felvette a Manor GP-t (ma már Virgin Racing), a Campos Metát (ma már Hispania Racing) és a US F1-et, ám mivel a BMW Sauber helyzete hosszú ideig nem tisztázódott (a német márka is kiszállt), a szövetség a helyükre felvette a Lotust, akkor tehát úgy tűnt, 12 csapat indul idén. A BMW azonban eladta (visszaadta) csapatát Peter Saubernek, így a svájciak is készen álltak a rajtra, és végül az FIA nekik is rajtengedélyt adott. Nemrégiben azonban a US F1 visszalépett, így idén végül mégiscsak tizenkét istálló alkotja a Forma-1-es mezőnyt. Velük a következő oldalakon részletesebben is foglalkozunk.
A legfontosabb 2010-es szabályok
Már megszokhattuk, hogy a Forma-1-ben évről évre kisebb-nagyobb mértékben megváltoznak a szabályok. A 2009-es idény előtt radikális aerodinamikai változtatásokat vezettek be, melyeknek köszönhetően az autók eleinte roppant szokatlan látványt nyújtottak. A tavalyinál lényegesen kisebbek a módosítások - ezekről folyamatosan beszámoltunk -, de a szezonrajt előtt mindenképpen érdemes őket sorra vennünk.
Futam alatti tankolás betiltása
 |
1993 után az idei évtől kezdve ismét tilos lesz a versenyek alatti tankolás. A pilótáknak így a rajt előtt annyi üzemanyagot kell magukhoz venniük, hogy azzal teljesíteni tudják a versenytávot, ami minimum 300 kilométer. Ezen sportszabály módosítása hatással volt az autók tervezésére is, hiszen az elmúlt évekhez képest az üzemanyag-tartályok megközelítőleg a duplájukra nőttek. Emiatt az autók hátsó részét alaposan át kellett dolgozniuk a mérnököknek, a 2010-es versenyautók hosszabbak lettek a tavalyiakhoz képest. A futamok alatt a pilóták így már csak a kerékcserék miatt hajtanak majd be a bokszba. Tankolás híján értelemszerűen a bokszkiállások ideje is csökkenni fog, a leggyorsabb szerelőcsapatok várhatóan három-négy másodperc alatt friss szett gumira cserélik a régit pilótájuk autóján.
Új pontrendszer
Megváltozott a 2003-as szezontól alkalmazott pontrendszer, amely alapján a célba érkező első nyolc pilóta kapott pontot. Az idei évtől kezdve az első tíz helyezettet jutalmazzák pontokkal. A módosítás vezérelve az volt, hogy a győztest jobban honorálják, hiszen eddig mindössze két ponttal járt több az első hely megszerzéséért, mint a másodikért, a szabályalkotók reményei szerint a hétpontos különbség miatt sokkal nagyobb lesz majd a küzdelem az első helyért. Az sem volt mellékes szempont, hogy idén már 13 istálló kapott volna helyet a rajtrácson - igaz, végül csak tizenkét csapat fog indulni, a US F1 visszalépett. 2010-től tehát a következőképpen osztják a pontokat:
Helyezés |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
Pont |
25 |
18 |
15 |
12 |
10 |
8 |
6 |
4 |
2 |
1 |
Nagyobb minimumsúly
A sorozatban tavaly engedélyezett, de csak kevesek által használt KERS (mozgási energia-visszanyerő rendszer) miatt az autók minimumsúlyát 605 kilogrammról 620 növelték (az autóknak a leintés után pilótával és a kenőanyagokkal együtt legalább ennyit kell nyomniuk). A szabálymódosítás érdekessége, hogy idén egyik autóban sem lesz KERS, a csapatok ugyanis megállapodtak egymással, hogy nem használják a költséges berendezést.
Gumik
 |
A sorozatba tavaly visszatérő slick gumik idén már nem egyforma méretűek lesznek: az első tengelyre kerülő abroncsok ugyanis keskenyebbek lesznek a hátsóknál (270 és 245 milliméter a két különböző gumi futófelületének szélessége). Az autók egyensúlya a tervek szerint így sokkal jobb lesz.
A pilóták által egy versenyhétvége alatt felhasználható gumiszettek száma 14-ről 11-re csökken, vagyis a versenyzőknek még jobban kell spórolniuk az abroncsokkal.
Az időmérő edzés utolsó etapjában (Q3) szereplő tíz pilótának ugyanazzal a szett gumival kell megkezdenie a futamot, mint amelyet akkor használt, amikor kvalifikációs idejét megfutotta.
A Forma-1 egyedüli gumibeszállítója, a Bridgestone idén is négy különböző keménységű száraz pályára alkalmas gumit gyárt, melyek közül egy hétvégén csak két, előre meghatározott keveréket kapnak meg a csapatok. Ezek mellett természetesen az intermediate és az esőgumik is választhatók.
Felnifedők
A tavalyi évben több csapat is használt különböző formájú felnifedő aerodinamikai elemeket, melyek olykor fennakadásokat okoztak a kerékcserék alkalmával. Ilyen idén nem lesz, ezen elemek használata ugyanis már tilos. Ráadásul a szakemberek szerint így az előzések is könnyebbé válhatnak, hiszen csökken az autó mögött keletkező turbulencia.
Időmérő
Mivel a tavalyi szezonnal ellentétben idén már tizenkét csapat huszonnégy autója áll rajthoz, értelemszerűen az időmérő edzés lebonyolítási rendszere is módosul. A kvalifikáció továbbra is három etapból áll, de az első 20 perces és a második 15 perces etapban hét-hét pilóta búcsúzik, míg a tízperces Q3-ban továbbra is a tíz legjobb pilóta küzd a pole pozícióért. A futam alatti tankolás betiltásával az időmérőn már nem kell az üzemanyaggal sakkozniuk a top tíz résztvevőinek sem, így az utolsó tíz percben is vélhetően a leggyorsabb pilóta végez majd az élen, vagyis a Q3 az eddigieknél látványosabb lehet.
Teszt
Továbbra is tilos szezon közben tesztelni, kizárólag egyenes vonalú aerodinamikai teszteket végezhetnek a csapatok, összesen hat napjuk van erre az első és az utolsó verseny között. Ezeket beválthatják egy-egy négyórás szélcsatornás szimulációra is.
Ha a csapatok pilótát akarnak cserélni, és a jelölt az elmúlt két évben nem versenyzett az F1-ben, akkor egy, a versenynaptárban nem szereplő pályán egynapos tesztlehetőséget biztosíthatnak számára. Ezzel azt kívánják elkerülni, hogy az új jövevények teljesen felkészületlenül üljenek autóba.
Motorok
A pilótáknak idén is óvniuk kell a motorjaikat, a 19 futamra nyolc V8-ast kell beosztaniuk. A szankciók sem változtak, minden egyes új motor használata tízhelyes rajtbüntetéssel jár.
Forrás: formula1.com
Az idei szezont a szakemberek is különös izgatottsággal várják, ugyanis minden esély megvan arra, hogy hihetetlenül szoros küzdelem alakuljon ki az élen. A mezőnyben négy világbajnok pilóta (összesen 11 bajnoki címmel a birtokukban) foglal helyet három különböző csapatnál: a McLaren-Mercedes Lewis Hamiltonnal és a címvédő Jenson Buttonnal, a Mercedes GP Michael Schumacherrel, a Ferrari pedig Fernando Alonsóval indul harcba. E három csapat mindenképpen ott lehet a végelszámolásnál, de óriási hiba lenne megfeledkezni a Red Bull Racingről, amely ugyan nem tud világbajnokot felvonultatni, de egyes vélemények szerint pillanatnyilag az ő autójuk a leggyorsabb.
Máris van tehát négy olyan istálló, melyek mindegyike képes a győzelemre, ám a tesztek alapján a középmezőnybe sorolt csapatok is meglepetést okozhatnak. A Renault valós erejére még nem derült fény, a februárban végig kiválóan szereplő BMW Sauberről nemrégiben kiderült, hogy a mezőnyből messze a C29-es versenyautó bánik a legkíméletesebben a gumikkal, ami aranyat érhet, de említhetnénk a tavaly már megvillanó Force Indiát vagy a régi sikereit megismételni igyekvő Williamset is. Közülük bármelyik meglepheti az előzetesen nagyként említett riválisokat.
VODAFONE McLAREN-MERCEDES
Karosszéria: MP4-25
Motor: Mercedes-Benz FO 108X
Központ: Woking (Nagy-Britannia)
Csapat nemzetisége: brit
Csapatfőnök: Martin Whitmarsh
Tartalékpilóta: Gary Paffett
Legutóbbi 3 év eredményei:
2007: kizárták a csapatot, 8 győzelem, 8 pole
2008: 151 pont, 6 győzelem, 8 pole, vb. 2. hely
2009: 71 pont, 2 győzelem, 4 pole, vb. 3. hely
 |
Talán a konstruktőri harmadik hely ellenére sem túlzás pocséknak nevezni a McLaren 2009-es évét, hiszen a sikerhez szokott wokingiak csak vergődtek, és csupán két futamgyőzelmet tudtak szerezni Lewis Hamilton révén. A világbajnoknak járó egyes rajtszám azonban mégis az MP4-25-ös kódjelű McLaren orrán virít az idei szezonban is, a télen Jenson Button ugyanis leszerződött Hamilton mellé. A brit csapat így két brit pilótával, két világbajnokkal indul csatába, annak reményében, hogy a legutóbbi két szezon első helyezettje közül valamelyik idén is az év végi rangsor élén végez majd. A pilóták képességein semmi sem múlhat, és bár a teszteredményeket óvatosan kell kezelnünk, az autó is igazán ütőképesnek tűnik. A Mercedes ugyan részvényesként elhagyta az istállót (a stuttgarti márka gyári csapatot faragott a Brawn GP-ből), de motorszállítóként 2012-ig még mindenképpen támogatja Martin Whitmarsh-ékat. Márpedig egybehangzó vélemények szerint jelenleg a Mercedes V8-asa a legjobb a mezőnyben, vagyis itt egy újabb összetevő, ami merész álmok szövögetésére jogosítja fel Hamiltonékat és rajongóikat.
MERCEDES GP PETRONAS FORMULA ONE TEAM
Karosszéria: MGP W01
Motor: Mercedes-Benz FO 108X
Központ: Brackley (Nagy-Britannia)
Csapat nemzetisége: német
Csapatfőnök: Ross Brawn
Tartalékpilóta: Nick Heidfeld
 |
Ross Brawn tavaly igazi bravúrt vitt véghez azzal, hogy a Honda kilépése után sokáig lét és nem lét közt lebegő istállóval (Brawn GP) mindkét bajnoki címet megszerezte. A sikertörténet folytatódhat, de már a Mercedes égisze alatt. A Forma-1-be gyári csapatként 1955 után idén visszatérő német márka azt is elérte, hogy Michael Schumacher három év kihagyás után visszatérjen, igaz, ebben a csapatfőnök és szellemi vezér Ross Brawnnak is jelentős szerepe volt. Az eredetileg elsőszámú pilótának szerződtetett Nico Rosberg a rekordbajnok érkezésével nyilvánvalóan kissé háttérbe szorul majd, de olyan dolgokat leshet el a Brawn-Schumacher párostól, amelyeknek később még nagy hasznát veheti. Egyelőre persze azt sem zárhatjuk ki, hogy Rosberg nem lesz gyorsabb, mint Schumacher, de ismerve a 41 éves német múltját, nagyobb az esélye annak, hogy ő lesz a csapat központi figurája. A tesztek után a pilóták és Brawn is némi lemaradásról beszélt, de sejtelmesen mindig megjegyezték, Bahreinben lesz néhány újítás az autón, amitől javulást remélnek.
RED BULL RACING
Karosszéria: RB6
Motor: Renault RS27-2010
Központ: Milton Keynes (Nagy-Britannia)
Csapat nemzetisége: osztrák
Csapatfőnök: Christian Horner
Tartalékpilóták: Daniel Ricciardo és Brendon Hartley
Legutóbbi 3 év eredményei:
2007: 24 pont, vb. 5. hely
2008: 29 pont, vb. 9. hely
2009: 154 pont, 6 győzelem, 5 pole, vb. 2. hely
 |
Már sok esetben bebizonyosodott, hogy az állandóság remek alap lehet a siker elérésében - még egy változásokkal teli időszakban is. A Red Bullnál is ezt az elvet követik, hiszen a tavaly remekül teljesítő kettős, Sebastian Vettel és Mark Webber idén újra megpróbálhat a csúcsra jutni. Bár sokáig ennek ellenkezőjéről szóltak a hírek, a csapat végül motorszállítót sem váltott, idén is a Renault V8-asai hajtják majd az RB6-os kódjelet viselő autókat. A teszteken látottak szerint a tavalyi motorhibákat sikerült kiküszöbölni, és Adrian Newey legújabb mesterműve képes lehet arra, hogy megfeleljen a közvélemény által vele szemben támasztott elvárásoknak, vagyis hogy az élmezőny meghatározó tagjává tegye a Vettel, Webber párost.
SCUDERIA FERRARI MARLBORO
Karosszéria: F10
Motor: Ferrari 056
Központ: Maranello (Olaszország)
Csapat nemzetisége: olasz
Csapatfőnök: Stefano Domenicali
Tartalékpilóta: Giancarlo Fisichella
Legutóbbi 3 év eredményei:
2007: 204 pont, 9 győzelem, 9 pole, vb. 1. hely
2008: 172 pont, 8 győzelem, 8 pole, vb. 1. hely
2009: 70 pont, 1 győzelem, vb. 4. hely
 |
A maranellói vezetőség úgy látta jónak, ha kipenderítik a sokak által unottsággal és motiválatlansággal vádolt, 2010-re is érvényes szerződéssel rendelkező Kimi Räikkönent (vállalva a tizenegynéhány millió eurós kártérítést is), és a helyére leszerződtetik Fernando Alonsót. Räikkönen nem nagyon tiltakozott, és mivel nem kapott megfelelő ajánlatot az F1-ből, úgy döntött, kipróbálja magát a rali-világbajnokságban (WRC). A Ferrari persze nem gyengült, hiszen a finn helyét az az Alonso vette át, aki sokak szerint lényegesen többet képes hozzátenni egy autó fejlesztéséhez, mint Räikkönen. A spanyol csapattársa Felipe Massa lesz, aki tavalyi koponyasérüléséből teljesen felépült, és újult erővel veti magát a bajnoki címért zajló küzdelembe. Mert mi más is lehetne a cél a Ferrarinál, mint az első helyek megszerzése - a futamokon és a bajnokságban egyaránt. A tesztek után nem is kétséges, hogy a tűzvörös autók a legjobbak közt vannak, ha nem a legjobbak, még ha ezt az érintettek saját maguk tehermentesítése érdekében próbálják is hárítani.
AT&T WILLIAMS
Karosszéria: FW32
Motor: Cosworth CA2010
Központ: Grove (Nagy-Britannia)
Csapat nemzetisége: brit
Csapatfőnök: Sir Frank Williams
Tartalékpilóta: Valtteri Bottas
Legutóbbi 3 év eredményei:
2007: 33 pont, vb. 4. hely
2008: 26 pont, vb. 8. hely
2009: 35 pont, vb. 7. hely
 |
A nagy múltú kiscsapat az elmúlt években egy helyben toporgott, rendre tagja volt a középmezőnynek, de az élmezőnybe kerüléshez oly fontos lépést nem tudta megtenni. Még úgy sem, hogy Nico Rosberg személyében egy roppant tehetséges pilóta erősítette a csapatot, és általában mindig többet hozott ki az autóból, mint amit elvileg lehetett. Rosberg a Mercedesnél próbál szerencsét, tavalyi csapattársa, Nakadzsima Kazuki pedig harmatgyenge teljesítményével nagyon megkönnyítette Frank Williams dolgát, akinek így két versenyzőre volt szüksége az idei rajt előtt. Az egyiket házon belül találta meg, hiszen már évek óta tesztpilótaként pallérozódott a csapatnál Nico Hülkenberg, aki újoncként tavaly megnyerte a GP2-es sorozatot is. A fiatal tehetség nagyszerű mentort kapott maga mellé Rubens Barrichello személyében, aki annak ellenére, hogy közelít 38. születésnapja felé, tavaly megvillantotta, hogy korai lenne még őt leöregezni. A pilótákon kívül motort is cserélt az istálló, a Toyotát a Cosworth váltja, és bár a múltra emlékezve első pillantásra ez nem tűnt túl jó ötletnek, a tesztek igazolták, a brit motorgyártó azért jött vissza, hogy levetkőzze korábbi nem túl jó megítélését, és ennek érdekében megbízható és erős motorokat bocsájt partnerei rendelkezésére. A tesztek és az élmezőny sűrűsége alapján talán kijelenthetjük, nem az idei lesz az áttörés éve a Williamsnél.
RENAULT F1 TEAM
Karosszéria: R30
Motor: Renault RS27-2010
Központ: Enstone (Nagy-Britannia)
Csapat nemzetisége: francia
Csapatfőnök: Eric Boullier
Tartalékpilóták: Ho-Pin Tung, Jérome d’Ambrosio
Legutóbbi 3 év eredményei:
2007: 51 pont, vb. 3. hely
2008: 80 pont, 2 győzelem, vb. 4. hely
2009: 26 pont, 1 pole, vb. 8. hely
 |
A szingapúri botrány után hullottak a fejek, és kis híján a Renault teljes egészében kivonult a sorozatból. Persze a távozásnak nem csupán a 2008-as Szingapúri Nagydíjon Flavio Briatore utasítására Nelsinho Piquet által elkövetett szándékos baleset lett volna az egyetlen oka, de kétségtelenül jó indokot szolgáltatott volna. A Renault végül maradt, de valójában csak a nevében. A francia márka Forma-1-es istállójának többségi tulajdonrésze ugyanis Gerard Lopez Luxemburgban bejegyzett cégéhez, a Genii Capitalshez került, tehát idén a Renault lényegében egy gyári háttértámogatással induló magáncsapat lesz. Az új tulajdonos a fiatal Eric Boullier-t nevezte ki csapatfőnöknek, akinek a szerződését már korábban aláíró Robert Kubica mellé kellett csapattársat találnia. A tavaly Piquet helyére beülő Romain Grosjean nála szóba sem jött, ami végül is nem is csoda, hiszen az egyébként tehetséges francia pilóta semmivel sem nyújtott jobb teljesítményt brazil elődjénél. A vezetőség választása végül Vitalij Petrovra esett, aki mellett a tavalyi GP2-es összetettbeli ezüstérem, és főként masszív szponzori háttere szólt (a Forma-1 első orosz pilótája révén lett a csapat szponzora például a Lada is). A februári felkészülés alapján a Renault idén a középmezőny egyik meghatározó csapata lehet, persze nagy kérdés, hogy Petrov milyen gyorsan veszi fel a ritmust.
FORCE INDIA F1 TEAM
Karosszéria: VJM03
Motor: Mercedes-Benz FO 108X
Központ: Silverstone (Nagy-Britannia)
Csapat nemzetisége: indiai
Csapatfőnök: Vijay Mallya
Tartalékpilóta: Paul di Resta
Legutóbbi 2 év eredményei:
2008: 0 pont, vb. 7. hely
2009: 13 pont, 1 pole, vb. 9. hely
 |
Vijay Mallya eddig töretlenül halad céljai megvalósítása - vagyis a Forma-1 csúcsa - felé, csapata évről évre előrébb lép. Kérdés, hogy a töretlen fejlődés meddig folytatható, hiszen magáncsapatként behatároltak a lehetőségeik. Már csak emiatt is vízválasztó lesz számukra az idei esztendő. Tavaly a szezon második felében felzárkóztak az élmezőnyre, pole pozícióval és egy versenyen elért második hellyel eddigi legjobb eredményeiket szállították az F1-ben, ezt nem lesz egyszerű túlszárnyalni. Eme hőstettek végrehajtója, Giancarlo Fisichella az évet már a Ferrarinál fejezte be, és bár szó volt a visszatéréséről, az olasz a maranellóiak tartalékpilótájaként folytatja pályafutását. A Force Indiával már összeforrt Adrian Sutil neve, aki a csapat harmadik évében is Vijay Mallya alkalmazásában áll, holott a télen több élcsapattal kapcsolatban is el-elhangzott a neve. Csapattársa a tavaly Fisico helyére beugró addigi tesztpilóta, Vitantonio Liuzzi lesz. A fiatal, lendületes páros képes arra, hogy a tavalyi autó alapjain nyugvó, Mercedes motorral hajtott VJM03-assal a következő szintre juttassa a csapatot, de ez roppant nehéz lesz ebben a kiegyensúlyozott mezőnyben.
SCUDERIA TORO ROSSO
Karosszéria: STR5
Motor: Ferrari 056
Központ: Faenza (Olaszország)
Csapat nemzetisége: olasz
Csapatfőnök: Franz Tost
Tartalékpilóta: Daniel Ricciardo és Brendon Hartley
Legutóbbi 3 év eredményei:
2007: 8 pont, vb. 7. hely
2008: 39 pont, 1 győzelem, 1 pole, vb. 6. hely
2009: 8 pont, vb. 10. hely
 |
A Red Bull Racing elengedte fiókcsapata, a Toro Rosso kezét, az olaszok az idei évet már egy sajátépítésű autóval kezdik, a szabályok értelmében ugyanis az idei évtől már csak önálló konstruktőrök vehetnek részt a bajnokságban. Ettől függetlenül az STR5-ös az elmúlt évekhez hasonlóan nagyban hasonlít a Red Bull aktuális autójához, hiszen kár lett volna a tavalyi autó terveit teljesen figyelmen kívül hagyni. A továbbra is a fiatal tehetségeket foglalkoztató istálló vélhetően idén is a mezőny második felében fog vitézkedni, bár Sébastien Buemi és Jaime Alguersuari időnként szolgálhat majd kellemes meglepetéssel. A csapatnak persze nem fordít hátat teljes mértékben a Red Bull, olyannyira nem, hogy a pilótákat lényegében ők ültetik az autóba. A Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost a télen például elárulta, a jobb eredmények reményében ő szívesen foglalkoztatna egy tapasztaltabb pilótát (az akkor még elérhető Nick Heidfeldet név szerint is említette), de ez nem passzolna a Red Bull filozófiájához.
LOTUS RACING
Karosszéria: T127
Motor: Cosworth CA2010
Központ: Hingham (Nagy-Britannia)
Csapat nemzetisége: maláj
Csapatfőnök: Tony Fernandes
Tartalékpilóta: Fairuz Fauzy
 |
A jól csengő Lotus név idén visszatér a sorozatba, de a nevet leszámítva semmi hasonlóság és kapcsolat nincs a mostani újonc, valamint a Forma-1-es szereplését 1994-ben befejező Lotus közt. Az idei rajtrácsra a létszámbővítés második körében felvételt nyerő, maláj tőkével üzemelő Lotus vezetői nem győzik emlegetni, mennyire fontos számukra a tradíció - ami egyben plusz terhet is jelent számukra -, de senki ne mossa össze őket a régi Lotusszal. Az újonc csapat erős pilótapárost hozott össze, hiszen két tapasztalt, gyors versenyzőt, a Toyota megszűnésével munkanélkülivé váló Jarno Trullit, valamint a McLarennél alkalmatlannak nyilvánított Heikki Kovalainent ültették össze. Az olasz-finn páros nehéz feladatot kapott: a teszteken kiderült, több másodperc a lemaradásuk a legjobbakkal szemben, vagyis óriási hátrányt kell ledolgozniuk, lehetőleg minél rövidebb idő alatt. A csapat nem csak pilótafronton erős, a technikai igazgatói pozícióban a sokat látott Mike Gascoyne ül, aki sokat tehet azért, hogy Trulliék keze alatt a versenyautó folyamatosan javuljon, és a Lotus stabil kiscsapattá váljon. A csapattagoknak az anyagiak miatt sem kell aggódniuk, az Air Asia tulajdonosa, Tony Fernandes biztosítja az effajta biztonságot.
A Lotus az F1-ben 1958 és 1994 között
Colin Chapman legendás istállója, a Lotus 1958-ban debütált a Forma-1-ben, onnantól kezdve egészen 1994-ig minden verseny startjánál ott volt a csapat. Ez idő alatt hét konstruktőri-, és hat egyéni világbajnoki cím került a csapat birtokába, a Lotus pilótái összesen 79 futamot nyertek meg és 107 pole pozíciót szereztek (mindkét adat az örökranglisták negyedik helyére emeli a Lotust). Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi és Mario Andretti lett bajnok a Lotus pilótájaként, de többek közt olyan legendák versenyeztek a csapatnál, mint Stirling Moss, Nigel Mansell vagy Ayrton Senna. Az istálló az alapító Chapman 1982-es tragikus halála után tovább működött, de a kilencvenes évek elejére jelentősen visszaesett a teljesítménye, majd 1994-ben anyagi nehézségek miatt kivonult a sorozatból.
HISPANIA RACING F1 TEAM (HRT)
Karosszéria:
Dallara
Motor:
Cosworth CA2010
Központ:
Madrid (Spanyolország)
Csapat nemzetisége:
spanyol
Csapatfőnök:
Colin Kolles
 |
A spanyol csapat még be sem mutatkozott a Forma-1-ben, máris sok mindenen ment keresztül. A mezőnybe eredetileg a korábban a GP2-ben szereplő Campos Meta nyert felvételt, ám a névadó tulajdonos, Adrian Campos azok után, hogy leigazolta Bruno Sennát, nem tudta előteremteni a szükséges anyagi feltételeket, így nem sokkal a rajt előtt a visszalépés réme is fenyegette őket. Campos nem is tudta megoldani a problémát, ezért inkább a háttérbe húzódott, az istállót üzlettársa, Jose Ramon Carabante vette meg, bő egy héttel az első verseny előtt egyik vállalata nyomán Hispania Racinggé (HRT) nevezte át a csapatot és az indiai piac meghódítását szem előtt tartva leigazolta Karun Chandhokot. A pénztelen téli hónapokban a csapat számára a karosszériát gyártó Dallara nem bocsájtotta az istálló rendelkezésére termékét, és mivel Carabante színrelépéséig a hivatalos tesztek már véget értek, így a Cosworth motorral szerelt autók egyetlen kilométer megtétele nélkül mutatkoznak majd be a Bahreini Nagydíj első szabadedzésén. Az egyébként sem túl rózsás helyzetet tovább nehezíti, hogy Senna és Chandhok is újonc, így valószínűleg kínkeserves hónapok várnak a csapatra.
Adrian Campos biztosan nem így tervezte
A Hispania elődjét 1998-ban az egykori Forma-1-es pilóta, Adrian Campos alapította és nevezet el maga után Camposnak. A spanyol istálló azóta főként a GP2-ben és a Forma-3-ban jeleskedett, összesen hat egyéni- és öt csapatbajnoki cím került a csapat neve mellé a különböző sorozatokban. A 2010-es Forma-1-es világbajnokságba Campos Meta néven nyert felvételt az istálló, miután fuzionált a madridi Meta Image nevű, többek közt sportrendezvények szervezésére szakosodott ügynökséggel. Sokáig úgy tűnt, Adrian Campos a Forma-1-ben is irányíthatja csapatát, de végül erről le kellett mondani, eladta az istállót, és a háttérbe szorult, egyelőre az is kérdéses, szánnak-e neki egyáltalán bármilyen szerepet is.
BMW SAUBER F1 TEAM
Karosszéria:
C29
Motor:
Ferrari 056
Központ:
Hinwil (Svájc)
Csapat nemzetisége:
svájci
Csapatfőnök:
Peter Sauber
Legutóbbi 3 év eredményei (gyári BMW csapatként):
2007: 101 pont, vb. 2. hely
2008: 135 pont, 1 győzelem, 1 pole, vb. 3. hely
2009: 36 pont, vb. 6. hely
 |
A csapat hivatalos nevében még szerepel a BMW, ám a bajor márkának valójában már semmi köze nincs az istállóhoz, hiszen a tavalyi szezon végén vezérkara az F1-ből való kivonulás mellett döntött. A csapat visszakerült Peter Sauber birtokába, és kisebb létszámmal illetve költségvetéssel, de a teszteken mutatott forma alapján legalább akkora elvárásokkal állhat rajthoz idén. Miután a csapat jövője rendeződött, szinte biztosra lehetett venni, hogy Nick Heidfeld foglalja majd el az egyik ülést, ám a német helyett az elmúlt években a McLaren tesztpilótájaként leginkább a szimulátort nyüstölő Pedro de la Rosa lett napjaink egyik legreményteljesebb ifjonca, Kobajasi Kamui csapattársa. A rutint és a fiatalságot remekül ötvöző páros alatt februárban kifogástalanul működött a Ferrari motoros C29-es, amelyet sokan a mezőny sötét lovának tartanak. Bahreinben kiderül, túlzás volt-e ezt állítani Peter Sauber csapatáról.
VIRGIN RACING
Karosszéria: VR-01
Motor: Cosworth CA2010
Központ: Dinnington (Nagy-Britannia)
Csapat nemzetisége: brit
Csapatfőnök: John Booth
Tartalékpilóta: Andy Soucek
 |
A Hispaniához hasonlóan a Virgin Racing is a rajtengedély elnyerése után váltott nevet: a csapatot pénzelő Richard Branson, cége, a Virgin Group után nevezte át a Manor GP-t. Az istálló már a tervezés során egyedülállót alkotott, hiszen a Nick Wirth vezette mérnöki team kizárólag számítógépes áramlásdinamikai szimulációk (CFD) segítségével alkotta meg a VR-01-est. A riválisok szakemberei kétkedve fogadták a módszert, szerintük ugyanis szélcsatornás tesztek nélkül lehetetlen ütőképes Forma-1-es autót tervezni. Eddig nekik van igazuk, még akkor is, ha a teszteken nem az aerodinamikával volt a legnagyobb problémája a Virginnek. Pótalkatrészek híján egy-egy baleset után sokat állt a csapat, és egyéb műszaki problémák is nehezítették a felkészülést. Timo Glock és az újonc Lucas di Grassi a többi új belépőhöz szerződő riválisához hasonlóan nehéz, de izgalmas feladatot vállat el, hiszen lényegében a nulláról kell felépíteniük egy Forma-1-es csapatot.
Húszéves formaautós múlt
A Manor név 1990-ben került be a motorsport vérkeringésébe, amikor John Booth, egykori versenyző csapatot alapított. Az azóta eltelt közel 20 évben a Manor GP 171 futamgyőzelmet és 19 bajnoki címet szerzett a különböző "kisebb" formaautós szériákban. Legnagyobb sikereit a Forma Renault és az európai Forma-3-as sorozatokban érte el a brit istálló. A jelenlegi F1-es mezőnyből Lewis Hamilton és Lucas di Grassi is a csapatnál versenyzett az F3-ban. A Forma-1-be bekerülve is Booth maradt a csapatfőnök, de a Manor nevet a főszponzor kedvéért már nem vitte magával. Az autó tervezéséért a Nick Wirth által 2003-ban alapított Wirth Research Limited nevű cég felel. A Virgin technikai igazgatójává kinevezett Wirth korábban a March, a Simtek és a Benetton csapatainál szerzett tapasztalatot az F1-ben
Akiknek nem jött össze...
A mezőnyben a hétvégi rajtnál elvileg tizenharmadikként a
US F1
csapatának is ott kellene lennie, ám az amerikaiak nem készültek el időben, és bár az első négy futam halasztása is felmerült számukra, mint vészmegoldás, végül visszaléptek. A csúszás legnagyobb vesztese az argentin
Jose Maria Lopez
lett, akinek érvényes szerződése volt a csapattal, ám most értelemszerűen munkanélküli lett, mivel addigra már az összes hely elkelt, mire a US F1 bejelentette a visszalépést.
 |
Heidfeldnek még a mezőnyben lenne a helye |
A mezőnyt böngészve feltűnhet, hogy a tavaly még versenyző pilóták közül nem látjuk sem Nick Heidfeld, sem Giancarlo Fisichella nevét. Egyikőjük sem vonult vissza, ám idén mindketten tartalékpilóták lesznek - legalábbis úgy kezdik az évet. Heidfeld a Mercedes egyik ülésére pályázott, de Schumacher visszatérésével csak a kispadon maradt számára hely, míg Fisichella a Ferrari harmadikszámú pilótája lett, bár ő is szívesebben versenyezne valamelyik másik istállónál. Az, hogy idén lecsúsztak a versenyzői szerződésekről, még nem jelenti azt, hogy végleg búcsút kell inteniük a Forma-1-nek, de a tartaléksorból, túl a harmincon már nem lesz könnyű visszaküzdeniük magukat.
Jó esély mutatkozott arra is, hogy az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve is csatlakozik az idei mezőnyhöz. A kanadai szinte már aláírt a Stefan GP-hez, amely az elmúlt hetekben folyamatos nyomás alatt tartotta a Nemzetközi Automobil-szövetséget (FIA) és a US F1-et, mondván, az amerikaiak kudarca estén ők bármikor készek beugrani, már a bemutatót és az első teszteket szervezték. A szerbek végül partvonalon kívül rekedtek (a US F1 visszalépése után a rajt közelsége miatt az FIA már nem adott nekik rajtengedélyt), így Villeneuve is lemondhatott a visszatérésről - talán már végérvényesen.
|