Graham Hill

Teljes név: Norman Graham Hill
Született: Hampstead, 1929. február 15.
Meghalt: 1975. november 29.
Nemzetisége: brit
Aktív évei: 1958-1975
Csapata(i): Lotus, BRM, Brabham, Embassy Hill
Nagydíjak száma: 178
Világbajnoki címek: 2 (1962, 1968)
Győzelmek: 14
Dobogós helyezések: 36
Első rajtkockák: 13
Leggyorsabb körök: 10
Első nagydíj: 1958 Monacói Nagydíj
Első győzelem: 1962 Holland Nagydíj
Legutolsó győzelem: 1969 Monacói Nagydíj
Legutolsó nagydíj: 1975 Monacói Nagydíj

Norman Graham Hill (Hampstead, 1929. február 15. – 1975. november 29.) az 1962-es és 1968-as Formula–1 világbajnoka. Az első és eddig egyetlen autóversenyző, aki a Formula-1 világbajnokságot, a Le Mans-i 24 órás versenyt és az Indianapolisi 500 mérföldes futamot is megnyerte. Ötször győzött a Monacói Nagydíjon, amit csak Ayrton Senna szárnyalt túl, valamint Michael Schumacher állított be.
Fiatalkora:
A második világháború kitörésekor családja Londonba költözött, itt töltötte később ifjúságát. Bátyja jelentkezett a Királyi Légierőhöz, Graham pedig öccsével és édesanyjával Londonban maradt. 1946-ban, tizenhatévesen szerszámkészítő tanonc lett az S. Smith & Sons cégnél, ahonnan a vállalat iskolájába küldték Cheltenhambe.
Forma-1:
Pályafutása meglehetősen későn, 30 éves korában kezdődött. Az 1950-es évek végén jelentkezett szerelőnek a Lotus csapathoz. 1960-ban igazolt a BRM csapathoz, ahol 1962-ben világbajnok lett. 1967-ben versenyzőként visszatért a Lotus csapathoz. Az 1968-as évben a csapat hihetetlen megrázkódtatáson ment keresztül. 3 pilótájából 2 életét vesztette. Jim Clark a német nagydíjon, Mike Spence Indianapolisban vesztette életét. Hill azonban lelket öntött a csapatba, s ennek köszönhetően megszerezte második világbajnoki címét. A következő évben a Lotus autói nagyon veszélyesek voltak, Hill két komoly balesetet szenvedett. A spanyol nagydíjon Jochen Rindttel ütközött, Amerikában a falnak rohant és eltörte a lábait. Karierrje itt komoly fordulatot vett. A következő évben 41 éves volt, de esze ágában nem volt visszavonulni, annak ellenére, hogy tudta, karrierje már egyátalán nem tartogat sikereket. 1972-ben sikerült győznie a Le Mans-i 24 órás versenyen, és ezzel megszerezte a korban jelentősnek számító "Triple Crown"-t, amit azok a pilóták kapnak, akik győzelmet aratnak az Indianapolis-i 500 mérföldes veresenyen, a Le Mans-i 24 órás versenyen, illetve a Monacói Nagydíjon. 1973-ban A Lola illetve a Shadow csapatok egyesítésével saját csapatot alapított Embassy Hill néven. Itt versenyzett 1975-ös visszavonulásáig.
Családja:
1955-ben vette feleségül Bette-t. Két lányuk – Brigitte és Samantha – és egy fiuk – a későbbi Formula–1 világbajnok Damon – született.
Halála:
1975 augusztusában bejelentette visszavonulását, így már csak nézőként volt jelen Paul Ricard-pályán, egy edzésen november 29-én. Az edzés végeztével fiatal versenyző barátjával, Tony Brise-zel és baráti társaságával, saját repülőjén indult haza Angliába. Ködös este volt, elnavigálták magukat és London közelében lezuhantak. Minden utas szörnyethalt.
Teljes Forma-1 -es eredménysorozata:
Év |
Csapat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Csapat |
Helyezés |
Pont |
1958 |
Lotus |
ARG |
MON
Ki |
NED
Ki |
500 |
BEL
Ki |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
GER*
Ki |
POR
Ki |
ITA
6 |
MOR
16 |
|
|
|
|
Lotus |
24. |
0 |
1959 |
Lotus |
MON
Ki |
500 |
NED
7 |
FRA
Ki |
GBR
9 |
GER
Ki |
POR
Ki |
ITA
Ki |
USA |
|
|
|
|
|
|
Lotus |
25. |
0 |
1960 |
BRM |
ARG
Ki |
MON
7 |
500 |
NED
3 |
BEL
Ki |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
POR
Ki |
ITA |
USA
Ki |
|
|
|
|
|
BRM |
15. |
4 |
1961 |
BRM |
MON
Ki |
NED
8 |
BEL
Ki |
FRA
6 |
GBR
Ki |
GER
Ki |
ITA
Ki |
USA
5 |
|
|
|
|
|
|
|
BRM |
16. |
3 |
1962 |
BRM |
NED
1 |
MON
6 |
BEL
2 |
FRA
9 |
GBR
4 |
GER
1 |
ITA
1 |
USA
2 |
RSA
1 |
|
|
|
|
|
|
BRM |
1. |
42 (52) |
1963 |
BRM |
MON
1 |
BEL
Ki |
NED
Ki |
FRA
3 |
GBR
3 |
GER
Ki |
ITA
16 |
USA
1 |
MEX
4 |
RSA
3 |
|
|
|
|
|
BRM |
2. |
29 |
1964 |
BRM |
MON
1 |
NED
4 |
BEL
5 |
FRA
2 |
GBR
2 |
GER
2 |
AUT
Ki |
ITA
Ki |
USA
1 |
MEX
11 |
|
|
|
|
|
BRM |
2. |
39 (41) |
1965 |
BRM |
RSA
3 |
MON
1 |
BEL
5 |
FRA
5 |
GBR
2 |
NED
4 |
GER
2 |
ITA
2 |
USA
1 |
MEX
Ki |
|
|
|
|
|
BRM |
2. |
40 (47) |
1966 |
BRM |
MON
3 |
BEL
Ki |
FRA
Ki |
GBR
3 |
NED
2 |
GER
4 |
ITA
Ki |
USA
Ki |
MEX
Ki |
|
|
|
|
|
|
BRM |
5. |
17 |
1967 |
Lotus |
RSA
Ki |
MON
2 |
NED
Ki |
BEL
Ki |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
GER
Ki |
CAN
4 |
ITA
Ki |
USA
2 |
MEX
Ki |
|
|
|
|
Lotus |
7. |
15 |
1968 |
Lotus |
RSA
2 |
ESP
1 |
MON
1 |
BEL
Ki |
NED
9 |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
GER
2 |
ITA
Ki |
CAN
4 |
USA
2 |
MEX
1 |
|
|
|
Lotus |
1. |
48 |
1969 |
Lotus |
RSA
2 |
ESP
Ki |
MON
1 |
NED
7 |
FRA
6 |
GBR
7 |
GER
4 |
ITA
9 |
CAN
Ki |
USA
Ki |
MEX |
|
|
|
|
Lotus |
7. |
19 |
1970 |
Lotus |
RSA
6 |
ESP
4 |
MON
5 |
BEL
Ki |
NED
HN |
FRA
10 |
GBR
6 |
GER
Ki |
AUT |
ITA
Ni |
CAN
HN |
USA
Ki |
MEX
Ki |
|
|
Lotus |
13. |
7 |
1971 |
Brabham |
RSA
9 |
ESP
Ki |
MON
Ki |
NED
10 |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
GER
9 |
AUT
5 |
ITA
Ki |
CAN
Ki |
USA
7 |
|
|
|
|
Brabham |
21. |
2 |
1972 |
Brabham |
ARG
Ki |
RSA
6 |
ESP
10 |
MON
12 |
BEL
Ki |
FRA
10 |
GBR
Ki |
GER
6 |
AUT
Ki |
ITA
5 |
CAN
8 |
USA
11 |
|
|
|
Brabham |
15. |
4 |
1973 |
Shadow |
ARG |
BRA |
RSA |
ESP
Ki |
BEL
9 |
MON
Ki |
SWE
Ki |
FRA
10 |
GBR
Ki |
NED
HN |
GER
13 |
AUT
Ki |
ITA
14 |
CAN
16 |
USA
13 |
Shadow |
26. |
0 |
1974 |
Lola |
ARG
Ki |
BRA
11 |
RSA
12 |
ESP
Ki |
BEL
8 |
MON
7 |
SWE
6 |
NED
Ki |
FRA
13 |
GBR
13 |
GER
9 |
AUT
12 |
ITA
8 |
CAN
14 |
USA
8 |
Lola |
18. |
1 |
1975 |
Lola |
ARG
10 |
BRA
12 |
RSA
NK |
ESP |
MON
NK |
BEL |
SWE |
NED |
FRA |
GBR |
GER |
AUT |
ITA |
USA |
|
Hill |
28. |
0 |
Táblázat értelmezése:
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)
|