Alberto Ascari

Teljes név: Alberto Ascari
Született: Milánó, 1918. július 13.
Meghalt: Monza, 1955. május 26.
Nemzetisége: olasz
Aktív évei: 1950-1955
Csapata(i): Ferrari, Maserati, Lancia
Nagydíjak száma: 33 (32 rajt)
Világbajnoki címek: 2 (1952, 1953)
Győzelmek: 13
Dobogós helyezések: 17
Első rajtkockák: 14
Leggyorsabb körök: 12
VB pontok: 107,64 (140,14)
Első nagydíj: 1950 Monacói Nagydíj
Első győzelem: 1951 Német Nagydíj
Legutolsó győzelem: 1953 Svájci Nagydíj
Legutolsó nagydíj: 1955 Monacói Nagydíj

Alberto Ascari (Milánó, 1918. július 13. – Monza, 1955. május 26.) olasz autóversenyző, a Formula–1-es világbajnokságot nyert két olasz versenyző egyike.
Fiatalkora:
Apja, Antonio Ascari autóversenyző az 1920-as években az Alfa Romeo színeiben versenyzett, és 1925-ben a Francia Nagydíjon halálos autóbalesetet szenvedett. Albertót családja próbálta lebeszélni arról, hogy édesapja nyomdokaiba lépjen, de nem tudták megakadályozni, hogy a gyorsaságnak szentelje életét. Pályafutását a Bianchi gyári csapatánál kezdte, mint motorversenyző, de hamar rájött, hogy nem tud ellenállni a négykerekűek csábításának.
Világbajnoki versenyek a Forma-1 -ben:
A második világháború után a Maseratinál kezdett versenyezni. Csapattársa, Luigi Villoresi a mentorává és barátjává vált. 1946-ban a FIA megváltoztatta a verseny szabályait, ami jelentősen különbözött a háború előttiektől. A következő négy évben Ascari a teljesítményének tetején volt, sok versenyt nyert Európa-szerte. Az első nagydíját máris megnyerte az olaszországi San Remóban 1948-ban, és még ugyanebben az évben második helyezést ért el a Brit Nagydíjon is. Ascari a következő évben nyert egy másik versenyt is a csapattal. A legnagyobb sikereit azután érte el, miután Villoresi csatlakozott a Ferrari csapatához; ebben az évben még három versenyt nyert meg, és elnyerte az „Év autóversenyzője” címet, ami a Formula–1-es világbajnoki cím előzményének is tekinthető.
1950-ben a Ferrari elérte, hogy a Formula–1 világbajnokság debütáló évében az első versenyen, Monte Carlóban a csapat tagjai Ascari, Villoresi és a közkedvelt francia versenyző, Raymond Sommer legyenek. Ascari a versenyben a második lett, később az Olasz Nagydíjon, Monzában megosztva is a második helyen végzett. A bajnokságban csak az ötödik helyezést sikerült elcsípnie. A következő évben a Nürburgringen életében először végzett az első helyen. Ugyanebben az évben még Monzában is a dobogó legfelső fokára állhatott. A bajnokságot azonban Juan Manuel Fangio nyerte.
1952-ben Ascari a Formula–1 élmenői közül egyedüliként elindult a világbajnokságba beszámító, de az európai futamoktól szinte teljesen eltérő mezőnyt felvonultató Indianapolisi 500-on, de nem sikerült célba érnie. Az év hátralévő részében a Ferrari Tipo 500-assal uralta a mezőnyt. Megnyerte mind a hat futamot, valamint mindegyik versenyen ő futotta a leggyorsabb kört. Majdnem megszerezte a maximális pontszámot, de mivel akkoriban a leggyorsabb körökért is pont járt, amiért egyszer osztoznia kellett, így egy fél ponttal lemaradt róla. Az 1953-as évad első három versenyét zsinórban megnyerte, ezzel együtt sorozatban kilenc könnyű győzelmet aratott. A sorozat a bajnokság negyedik futamán szakadt meg, Franciaországban, amikor nagy küzdelemben végül csak a negyedik lett. Az évben még két versenyt nyert, így megszerezte második világbajnoki címét.
Ezután elhagyta a Ferrarit, és a Lanciához szerződött, amelynek azonban csak a szezonzáró futamra lett rajtra kész az autója, addig privát Maseratival, illetve Ferrarival versenyzett, amikkel azonban nem volt esélye a bajnoki címre.
Halála:
Az 1955-ös év hasonlóan indult, mint az előző, és a Monacói Nagydíjon egy látványos balesetet szenvedett. Elvesztette uralmát az autó fölött, és a kikőtőnél a tengerbe zuhant. Ezt még könnyebb sérülésekkel megúszta. Egy héttel később a Ferrari a monzai pályára hívta tesztelni, azonban a harmadik körben súlyos balesetet szenvedett, melyben életét vesztette. Pont ugyanannyi idősen hunyt el, mint példaképe, az édesapja. A kanyart, melyben halálát lelte, később róla nevezték el. A Nemzetközi Motorsportszövetség Hírességeinek Csarnoka halhatatlanjainak listájára 1992-ben került fel. Rómában utcát neveztek el róla.
Teljes Forma-1 -es eredménysorozata:
Év |
Csapat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Helyezés |
Pont |
1950 |
Ferrari |
GBR |
MON
2 |
500 |
SUI
Ki |
BEL
5 |
FRA
NI |
ITA
2 |
|
|
5. |
11 |
1951 |
Ferrari |
SUI
6 |
500 |
BEL
2 |
FRA
2 |
GBR
Ki |
GER
1 |
ITA
1 |
ESP
4 |
|
2. |
25 (28) |
1952 |
Ferrari |
SUI |
500
Ki |
BEL
1 |
FRA
1 |
GBR
1 |
GER
1 |
NED
1 |
ITA
1 |
|
1. |
36 (53.5) |
1953 |
Ferrari |
ARG
1 |
500 |
NED
1 |
BEL
1 |
FRA
4 |
GBR
1 |
GER
8 |
SUI
1 |
ITA
Ki |
1. |
34.5 (46.5) |
1954 |
Maserati
Ferrari
Lancia |
ARG |
500 |
BEL |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
GER |
SUI |
ITA
Ki |
ESP
Ki |
25. |
1.14 |
1955 |
Lancia |
ARG
Ki |
MON
Ki |
500 |
BEL |
NED |
GBR |
ITA |
|
|
– |
0 |
Táblázat értelmezése:
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)
|