A Magyar Nagydíjak története - évről évre
Áron 2009.07.23. 19:51

A vasárnapi versennyel két tucatra bővül a Magyarországon rendezett Forma-1-es nagydíjak száma. Visszatekintve az elmúlt 23 évre, szerencsére bőven van mire emlékezni.
1986 - Az első vasfüggöny mögötti futam, a Magyar Nagydíj a szezon tizedik állomása volt, ahol Ayrton Senna szerezte meg a pole-t. Nelson Piquet a 12. körben átvette a vezetést, majd a bokszkiállást követően újból a második helyen találta magát, de egy varázslatos előzési manőverrel újra első lett, és maradt is a verseny leintéséig. Mivel az első hungaroringi verseny elérte a kétórás limitet, egy körrel meg kellett rövidíteni a versenytávot.
1987 - A Ferrarik szinte végig szorongatták Nigel Mansellt az időmérőn, a brit így is el tudta halászni a pole-t. A futam 72. körében Williams-Renault-ja jobb hátsó kerékanyája leesett, a győzelem így került újra Nelson Piquet kezei közé.
1988 - Mansell a második sorban volt a Williamsszel (Williams-Judd). Ayrton Sennával (McLaren-Honda) csak egy ideig tudta tartani a tempót, mert bárányhimlővel küszködött. Prost a másik McLarennel a kilencedik helyről ért fel a másodikra. Csapattársát feltartották a lekörözöttek, így a francia bebújhatott Senna mellé, és megelőzte a célegyenes végén. Prost a nagy lendület miatt lecsúszott a poros ívre, Senna visszavette a vezetést és nyert.
1989 - Patrese volt a pole-ban Williams-Renault-jával. Senna a hűtő kilyukadása miatt tudta megelőzni. A tizenkettedikként elrajtolt Nigel Mansell autózott a második helyen, ám Sennát ismét feltartotta egy lekörözött. Mansell kihasználta az esélyt, kivágott Senna mögül, és mindkettejüket otthagyta egy szuszra. A brit nyert a Ferrarival.
1990 - Williams-Renault Thierry Boutsen indult a pole-ból. Senna a 6. helyig esett vissza, majd ki kellett állnia a bokszba, tizedikként tért vissza a pályára. Sorra lépegetett előre, de Boutsen utolérhetetlennek bizonyult a hátralévő körökre. Már a második hely megszerzése sem volt egyszerű feladat, a brazil pilóta Alessandro Nanninit (Benetton-Ford) támadta, ám a lassítónál összeakadtak, és az olasz kiesett.
1991 - Ayrton Senna (McLaren-Honda) 1,2 másodpercet vert az időmérőn a második rajtkockát megszerző Patresére (Williams-Renault). A brazilt a futamon sem lehetett utolérni, Patrese hiába adta át a lehetőséget csapattársának, Mansellnek, a brit sem tudott mit kezdeni Sennával. A McLaren versenyzője cseles volt, autója bal oldalára ugyanis keményebb, a jobbra lágyabb gumikat szereltetett.
 |
1992 - Patrese (Williams-Renault) a rajttól fogva vezetett, csapattársa, Mansell a McLarenekkel bajlódott. Bergert már a verseny elején megelőzte, Ayrton Sennával viszont nem bírta tartani a tempót. Féltávnál Patrese megpördült, visszaesett néhány helyet, végül a motor meghibásodása miatt kiállt. Mansell a hetedik helyről kapaszkodott fel a másodikra, ezzel megszerezte vb-címét. Senna akkora előnnyel vezetett, hogy egy plusz kiállás nála szintén belefért.
A futam végéhez közeledve Michael Schumacher megúszott egy kicsúszást, ami sokkal rosszabbul is végződhetett volna, ugyanis letört Benetton-Fordjának hátsó szárnya; a német képtelen volt bevenni a kanyart, de a kavicságynál tovább szerencsére nem vezetett az útja a későbbi hétszeres világbajnoknak. Csapattársa, Martin Brundle volt az, aki korábban meglökte, akkor sérült meg a szárnyszerkezet is.
 |
1993 - Prostnak az utolsó sorból kellett rajtolnia. A verseny első szakaszában ezt olyannyira sikeresen teljesítette, hogy a negyedik helyig ért fel, csakhogy szárnyszerelés erejéig ki kellett állnia a bokszba. Damon Hill nyert, Prostnak ismét az utolsó helyről kellett felkapaszkodnia.
1994 - Michael Schumacher mindent vitt, a pole után a győzelem is az övé lett. Az egy évvel korábbi győztes Hill ezúttal a második helyre szorult, a dobogóra alsó fokára Jos Verstappen léphetett fel a Benetton-Forddal.
1995 - Damon Hill indult az első rajtkockából, rajt-cél győzelmet aratott. A Williams-Renault kettős sikert ünnepelhetett, mert Coulthard lett a második. Gerhard Berger dobogóra vezette a Ferrarit.
1996 - Schumacher két évvel korábbi formája visszatért, az időmérőn megszerezte a pole-t a Williams-Renault-k előtt. A versenyen azonban lassan visszaesett, majd ki is állt. Így nyert debütáló szezonjában Jacques Villeneuve. A brit alakulat ekkor már a konstruktőri címet ünnepelhette.
1997 - A szezon egyik legkiemelkedőbb futama volt. Hill bajnoki éve után átpártolt az Arrows-Yamahához, és meglepetésre harmadik lett az edzésen. A verseny utolsó harmadában az élre állt jó boksztaktikájának köszönhetően, a győzelmet az utolsó körben vesztette el, amikor az amúgy nem igazán ütőképes autójának váltója meghibásodott. Nagy előnyének köszönhetően a lassú versenygéppel is a második helyen ért be. Jacques Villeneuve nyert, a harmadik helyezett Johnny Herbert 15 másodperccel követte a befutóban.
1998 - Michael Schumacher ismét nyert, a Ferrari pilótájának győzelmét a pályán tartották méltónak megünnepelni a hazánkban vendégeskedő honfitársai és szimpatizánsai. A tömeg pár perccel később már vegyes szurkolótáborral hömpölygött a Hungaroringen - a szervezőket pénzbüntetéssel sújtották miatta.
1999 - Coulthard (McLaren-Mercedes) vezette a versenyt, a Ferrarinál azonban nem engedték meg azt a luxust, hogy ne ők nyerjék meg a futamot. Stratégiát váltottak, Michael Schumacher kiválóan teljesítette a szükséges gyors köröket, így a német az élre állt, az év bajnoka, Mika Häkkinen a másik McLarennel csak a 6. lett.
2000 - Schumacher a pole-ból indulva ismét futamgyőzelemre készült a Ferrarival, mégis a mögötte elrajtolt, akkor már kétszeres világbajnok Mika Häkkinen volt az, aki az első kör végén az élen állt, és ez nem is változott a futam leintésekor sem. A sorminta a futam végén tökéletes volt az első négy helyen: Ferrari-McLaren-Ferrari-McLaren.
2001 - Michael Schumacher a Magyar Nagydíj megnyerésével akkora pontelőnyre tett szert, ami matematikailag sem hagyott esélyt arra, hogy bárki is utolérje a szezon hátralévő futamain.
2002 - Ezúttal Rubens Barrichello sikerének örülhettek a Ferrarinál, ám mivel Schumacher másodikként futott be, a maranellóiak ismét bajnoki címet ünnepelhettek, a konstruktőri trófeát vághatták zsebre négy futammal a szezon vége előtt. A német az ötödik vb-címét már két futammal korábban bebiztosította.
2003 - Baumgartner Zsolt személyében magyar versenyzőt láthatott a rajtrácson a nagyközönség, miután a Jordan pilótája, Ralph Firman a szombati gyakorláson balesetet szenvedett, lábsérülése miatt nem állhatott rajthoz. Ráadásként a futamgyőztes kiléte is meglepetéssel szolgált. Fernando Alonso a legfiatalabb futamgyőztessé lépett elő (a Renault pilótájának rekordját azóta Sebastian Vettel jócskán megdöntötte).
2004 - A Ferrarik ismét, a Michael Schumacher-Rubens Barrichello párossal azonban utoljára szerezték meg a csapatoknak járó bajnoki trófeát, ezúttal is már a Magyar Nagydíjon. Szezonbeli hetedik kettős futamgyőzelmüket érték el a Hungaroringen, az egy évvel korábbi futamgyőztes ezúttal a harmadik helyre szorult.
2005 - Kimi Räikkönen eddigi egyetlen futamgyőzelmét ünnepelhette a Hungaroringen, a mclarenes mögött a két Schumacher testvér pezsgőzhetett a dobogón, Michael-Ralf sorrendben. A világbajnoki címet az év végén, pályafutása során először elhódító Alonso az első tízbe sem fért be a Magyar Nagydíjon.
2006 - Meglepő időjárást hozott, a Hungaroringen ugyanis esett az eső. Jenson Button azonban kiválóan vette az akadályt, és megszerezte élete első nagydíjgyőzelmét a Hondával. Az év közben menesztett Juan Pablo Montoyát helyettesítő Pedro de la Rosa a második helyet érte el a McLaren-Mercedesszel. A dobogó alsó fokára a BMW sauberes Nick Heidfeld léphetett fel. Az utolsó magyarországi versenyét teljesítő Schumacher nyolcadikként ért célba. Ekkor versenyzett először Forma-1-es nagydíjon Robert Kubica.
 |
2007 - A McLaren pilótája, Lewis Hamilton látta meg először a kockás zászlót. A korábbi magyarországi győztes és ex-McLaren pilóta, Kimi Räikkönen lett a második, Heidfeld a BMW-vel ismét felfért a pódiumra. Ennél azonban jóval érdekesebben alakult maga a hétvége, ugyanis a wokingiaknál ekkor már nagyban dúlt a házon belüli csatározás. Fernando Alonso a McLaren garázsánál másodpercekig állt a szervizhelyen, feltartva maga mögött csapattársát, Hamiltont. A spanyolt öt rajhelyes hátrasorolással büntették a versenybírák, a McLarent pedig megfosztották a futamon elért pontjaiktól (a pilótákat nem).
 |
2008 - A tavalyi futamon szombaton még a McLareneknek állt a zászló, Hamilton és Heikki Kovalainen betöltötte a rajtrács első sorát. A futamon azonban már a ferraris Felipe Massa győzelmére volt a legnagyobb esély, miután már a rajtnál átvette a vezetést. A futam vége előtt három körrel azonban megadta magát a brazil autója, fehér füsttel betöltve a célegyenest. Így hullott az első hely Kovalainen ölébe: F1-es karrierje eddigi egyetlen győzelmét szerezte a finn. A dobogóra Glock mellett Räikkönen állhatott fel.
|